Weryfikacja dwuetapowa

Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne

Spis treści

Opis

Weryfikacja dwuetapowa (2FA) zwiększa bezpieczeństwo konta, wymagając dodatkowego kroku podczas logowania do części usług dostępnych przez Centralny Punkt Logowania (login.umk.pl).

Oznacza to, że w przypadku pracowników logujących się spoza sieci uniwersyteckiej do usług takich jak USOSweb, APD, Ankieter oraz portal pracowniczy.umk.pl konieczne będzie podanie drugiego składnika - kodu otrzymanego przez SMS lub wygenerowanego w aplikacji uwierzytelniającej (Microsoft Authenticator lub Google Authenticator).

Jeżeli użytkownik nie dokona innego wyboru do 23 października 2024 roku, na jego koncie zostanie włączona weryfikacja za pomocą aplikacji.

Instrukcje

Konfiguracja Aplikacji uwierzytelniającej

  1. Zainstaluj wybraną aplikację uwierzytelniającą na swoim urządzeniu mobilnym
  2. Zaloguj się do portalu pracowniczego i przejdź do zakładki "weryfikacja dwuetapowa" umieszczonej w bocznym menu.
  3. Przejdź do formularza weryfikacji dwuetapowej klikając przycisk Zmień konfigurację, wybierz rodzaj autoryzacji "Aplikacja uwierzytelniająca" i przejdź dalej.
    • Uwaga! Aktywacja zmian może potrwać do 15 minut, prosimy o cierpliwość.
  4. Przy następnym logowaniu do portalu pracowniczego zostanie wyświetlony komunikat o dokończeniu konfiguracji.
    • Aby od razu dokończyć konfigurację lub przetestować weryfikację dwuetapową, można skorzystać z serwisu: https://mfa.uci.umk.pl/.

Konfiguracja weryfikacji wiadomością SMS

  1. Zaloguj się do portalu pracowniczego i przejdź do zakładki "weryfikacja dwuetapowa" umieszczonej w bocznym menu.
  2. Przejdź do formularza weryfikacji dwuetapowej klikając przycisk Zmień konfigurację, wybierz rodzaj autoryzacji "Wiadomość SMS" i przejdź dalej.
  3. Wpisz numer telefonu na który mają zostać wysyłane kody uwierzytelniające i przejdź dalej.
  4. Potwierdź numer telefonu wpisując kod uwierzytelniający otrzymany drogą SMS w polu "Kod uwierzytelniający" i przejdź dalej.
    • W przypadku kiedy masz już ustawiony numer telefonu i chcesz go zmienić to w celu potwierdzenia tożsamości zostanie wysłany ci dodatkowy kod uwierzytelniający na poprzednio ustawiony numer telefonu. Kod ten podaj w formularzu weryfikującym.

Utracony dostęp do aplikacji

W wyjątkowych przypadkach utraty, zmiany lub uszkodzenia telefonu możesz wysłać wniosek o ponowną konfigurację aplikacji uwierzytelniającej.

Ten proces pozwala na usunięcie powiązania między naszym systemem uwierzytelniającym a twoją aplikacją uwierzytelniającą.

  1. Zaloguj się do portalu pracowniczego i przejdź do zakładki "weryfikacja dwuetapowa" umieszczonej w bocznym menu.
  2. Wciśnij przycisk "Straciłem dostęp do aplikacji uwierzytelniającej".
  3. Zapoznaj się z warunkami przedstawionymi w wyskakującym oknie.
  4. Po przeczytaniu potwierdź akcję checkboxem i wyślij wniosek.
    • Potwierdzenie wykonanych zadań zostanie przesłane na adres powiązany z kontem (login).
    • Rozpatrzenie wniosku może zająć do 2 dni roboczych.