Instalacja certyfikatu personalnego w serwisie pocztowym UMK
Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Spis treści |
Tworzenie kopii zapasowej certyfikatu personalnego na przykładzie przeglądarki Mozilla Firefox
Uwaga: Tworzenie kopii zapasowej możesz pominąć jeśli posiadasz już plik z certyfikatem P12.
- Otwieramy przeglądarkę i wybieramy z menu "Preferencje" -> "Prywatność i bezpieczeństwo".
Odnajdujemy sekcję "Bezpieczeństwo" -> "Certyfikaty" i klikamy "Wyświetl certyfikaty".
- W zakładce "Użytkownik" pojawi się zainstalowany certyfikat personalny, jeśli będzie ich więcej to wybieramy ten z Organizacji TERENA i klikamy przycisk "Kopia zapasowa".
- W polu "Nazwa pliku" podajemy nazwę pod jaką zostanie zapisany plik z certyfikatem i klikamy "Zapisz".
- Dwukrotnie wprowadzamy wybrane przed siebie hasło, które zabezpieczy certyfikat przed niepowołanym dostępem i klikamy "OK".
Hasło to będzie trzeba podać podczas importowania certyfikatu w innym programie. Dlatego należy go zapisać lub zapamiętać. W przypadku niemożności odtworzenia hasła zawsze można ponownie zrobić kopię zapasową certyfikatu w przeglądarce, jeśli nie został tam skasowany.
- Ponownie potwierdzamy przyciskiem "OK" zakończenie procesu tworzenia kopii zapasowwej pliku.
Instalacja certyfikatu personalnego w serwisie pocztowym UMK
Aby korzystać z możliwości cyfrowego podpisywania wiadomości certyfikatem osobistym w serwisie pocztowym UMK należy zalogować się do serwisu i wybrać w menu z lewej strony "Poczta":
Następnie z górnego menu wybieramy "Opcje":
W bloku "Inne opcje" wybieramy "Opcje S/MIME":
Oba pola wyboru (checkbox'y) w bloku "Opcje S/MIME" powinny być zaznaczone, po czym w bloku "Twoje certyfikaty publiczny/prywatny S/MIME" klikamy "Importuj parę kluczy":
Wybieramy nasz plik z certyfikatem P12, w polu "Hasło" podajemy hasło do certyfikatu, następnie klikamy "Importuj klucz":
Po zaimportowaniu certyfikatu możemy ustawić domyślne podpisywanie wiadomości wysyłanych przez serwis pocztowy UMK. W tym celu w panelu "Opcje" w bloku "Opcje wiadomości" wybieramy "Tworzenie wiadomości":
Jako domyślny sposób szyfrowania wysłanych wiadomości wybieramy "Podpisz wiadomość przy użyciu S/MIME":
Zapisujemy nasz wybór klikając "Zapisz opcje":
Od tej pory, podczas tworzenia nowej wiadomości, w polu "Opcje szyfrowania" będzie domyślnie zaznaczona opcja podpisywania wiadomości:
Odbiorca podpisanej przez nas wiadomości będzie w stanie zweryfikować nadawcę (poniżej przykładowa podpisana wiadomość):