Instrukcja obsługi OpenVPN dla pracowników UMK
Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Wersja Mgw@umk.pl (dyskusja | edycje) z dnia 10:08, 24 mar 2020
Usługa OpenVPN jest dostępna dla pracowników, którzy mają zainstalowany certyfikat osobisty wydany na te potrzeby. Umożliwia on autoryzowany dostęp do:
- serwerów pocztowych, w przypadku gdy provider internetowy uniemożliwia wysyłanie maili, lub gdy wysyłanie maili przez serwer dostawcy stwarza problemy (np. klasyfikuje wysyłane maile jako spamy),
- wybranych systemów zarządzania.
Certyfikat należy pobrać z serwera certyfikatów. Instalacja certyfikatu następuje automatycznie po kliknięciu nazwy pobranego pliku i kolejnym zaakceptowaniu wszystkich podpowiadanych ustawień.
W przypadku, gdy mamy już certyfikat VPN, wykonujemy następujące kroki:
- Instalujemy klienta usługi OpenVPN, którego możemy pobrać pod adresem:
- Windows 10: openvpn-install-latest-stable-win10.exe
- Windows7/8/8.1: openvpn-install-latest-stable-win7.exe
- strona pobrań producenta: https://openvpn.net/community-downloads/
- MacOS 10.x zalecamy pobranie aplikacji Tunnelblick https://tunnelblick.net/downloads.html, wersja stable
- Pobieramy poniższe pliki (najlepiej użyć funkcji przeglądarki zapisz link jako zazwyczaj dostępnej pod prawym przyciskiem myszy):
- plik konfiguracyjny (Vpn-uci-umk.ovpn).
- główny certyfikat (UMK CA) i zapisujemy w podkatalogu OpenVPN\config głównego katalogu użytkownika.
- Klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę OpenVPN GUI w pasku zadań i wybieramy Connect. W przypadku, gdy mamy skonfigurowane więcej połączeń OpenVPN, to po kliknięciu prawym przyciskiem wybieramy sieć vpn-uci-umk.