Instrukcja instalacji certyfikatu personalnego w programie pocztowym

Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Spis treści |
Tworzenie kopii zapasowej certyfikatu personalnego na przykładzie przeglądarki Mozilla Firefox
Uwaga: Tworzenie kopii zapasowej możesz pominąć jeśli posiadasz już plik z certyfikatem P12.
- Otwieramy przeglądarkę i wybieramy z menu "Preferencje" -> "Prywatność i bezpieczeństwo".
Odnajdujemy sekcję "Bezpieczeństwo" -> "Certyfikaty" i klikamy "Wyświetl certyfikaty".
- W zakładce "Użytkownik" pojawi się zainstalowany certyfikat personalny, jeśli będzie ich więcej to wybieramy ten z Organizacji TERENA i klikamy przycisk "Kopia zapasowa".
- W polu "Nazwa pliku" podajemy nazwę pod jaką zostanie zapisany plik z certyfikatem i klikamy "Zapisz".
- Dwukrotnie wprowadzamy wybrane przed siebie hasło, które zabezpieczy certyfikat przed niepowołanym dostępem i klikamy "OK".
Hasło to będzie trzeba podać podczas importowania certyfikatu w innym programie. Dlatego należy go zapisać lub zapamiętać. W przypadku niemożności odtworzenia hasła zawsze można ponownie zrobić kopię zapasową certyfikatu w przeglądarce, jeśli nie został tam skasowany.
- Ponownie potwierdzamy przyciskiem "OK" zakończenie procesu tworzenia kopii zapasowwej pliku.
Instalacja certyfikatu personalnego w kliencie pocztowym na podstawie programu Mozilla Thunderbird
- Wybieramy z menu "Narzędzia" -> "Konfiguracja kont", bądź z lewego menu klikamy na nasz adres email i w głownym oknie konfiguracyjnym wybieramy "Wyświetl ustawienia dla tego konta".
- Klikamy "Zabezpieczenia" a następnie "Wyświetl certyfikaty".
- W zakładce "Użytkownik" klikamy "Importuj".
- Wskazujemy na plik z kopią zapasową certyfikatu, który zapisaliśmy w poprzednich krokach i klikamy "Otwórz".
- Podajemy hasło, które chroni nasz certyfikat i klikamy "OK".
- Otworzone zostanie okno z danymi naszego certyfikatu, potwierdzamy klikając "OK".
- Do szyfrowania i deszyfrowania wiadomości będziemy używać tego samego certyfikatu, dlatego klikamy "Tak" w pojawiającym się oknie dialogowym.
- Widzimy wypełnione pola dotyczące certyfikatu do podpisywania oraz szyfrowania wiadomości, kończymy konfigurację klikając "OK".
- Potwierdzeniem faktu, że wysłana wiadomość będzie podpisana cyfrowo jest ikona zapieczętowanej koperty w prawym dolnym rogu okna tworzenia wiadomości.
Podobnie otrzymana przez nas wiadomość jest podpisana cyfrowo jeśli widzimy w jej oknie tę samą ikonę zapieczętowanej koperty.
Jeśli chcemy zaszyfrować dodatkowo wiadomość należy wybrać z menu "Opcje"-> "Zaszyfruj tę wiadomość" w oknie tworzenia nowej wiadomości.