Instrukcja obsługi OpenVPN dla pracowników UMK: Różnice pomiędzy wersjami
Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Efa@umk.pl (dyskusja | edycje) (→Uwagi) |
Efa@umk.pl (dyskusja | edycje) m (→Uwagi) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
* W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej. | * W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej. | ||
− | * Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do [mailto:dsu@umk.pl Działu Sieci Uniwersyteckiej] adres IP tego komputera (adres IP swojego komputera w pracy można uzyskać po wejściu na stronę | + | * Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do [mailto:dsu@umk.pl Działu Sieci Uniwersyteckiej] adres IP tego komputera (adres IP swojego komputera w pracy można uzyskać po wejściu na stronę https://ip.uci.umk.pl/, na stronę należy wejść z komputera w sieci UMK, nie z komputera domowego). |
* Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych ([mailto:pomoc@uci.umk.pl pomoc@uci.umk.pl] lub 56-611-2727). | * Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych ([mailto:pomoc@uci.umk.pl pomoc@uci.umk.pl] lub 56-611-2727). | ||
Wersja z 10:42, 20 kwi 2021
Informacja
Usługa OpenVPN jest dostępna dla pracowników, którzy mają zainstalowany indywidualny profil VPN wydany na te potrzeby. Usługa ta umożliwia autoryzowany dostęp do:
- serwerów pocztowych, w przypadku gdy provider internetowy uniemożliwia wysyłanie maili, lub gdy wysyłanie maili przez serwer dostawcy stwarza problemy (np. klasyfikuje wysyłane maile jako spamy),
- wybranych systemów zarządzania, np. USOSadm.
Uwagi
Uwagi przy uzyskiwaniu dostępu do konkretnych usług:
- W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej.
- Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do Działu Sieci Uniwersyteckiej adres IP tego komputera (adres IP swojego komputera w pracy można uzyskać po wejściu na stronę https://ip.uci.umk.pl/, na stronę należy wejść z komputera w sieci UMK, nie z komputera domowego).
- Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych (pomoc@uci.umk.pl lub 56-611-2727).
Instalacja
Profil konfiguracyjny należy pobrać z serwera profili VPN (najlepiej użyć funkcji przeglądarki zapisz link jako zazwyczaj dostępnej pod prawym przyciskiem myszy).
Gdy mamy już profil VPN, wykonujemy następujące kroki:
System Windows
- Instalujemy klienta usługi OpenVPN, którego możemy pobrać pod adresem:
- Windows 10: openvpn-install-latest-stable-win10.exe
- Windows7/8/8.1: openvpn-install-latest-stable-win7.exe
- strona pobrań producenta: https://openvpn.net/community-downloads/
- Pobrany wcześniej profil VPN zapisujemy w podkatalogu OpenVPN\config głównego katalogu użytkownika.
- Uruchamiamy OpenVPN GUI, na przykład przy pomocy ikony na pulpicie (w przyszłości program będzie się uruchamiał automatycznie przy starcie systemu Windows).
- Klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę OpenVPN GUI w pasku zadań (uwaga może być ukryta i wymagać rozwinięcia menu po prowej stronie dolnego paska menu) i wybieramy Połącz.
- Przy pierwszym połączeniu pojawi się pytanie o hasło - proszę podać hasło pobrane ze strony serwera profili VPN i zaznaczyć opcję "Save password", by nie było potrzebne podawanie hasła przy kolejnych uruchomieniach.
System MacOS
- Pobieramy aplikację Tunnelblick https://tunnelblick.net/downloads.html, zalecamy korzystanie z wersji stable, obecnie 3.8.2 wersja stable.
- Instalujemy aplikację klikając na pobrany plik dmg, a następnie na ikonę Tunnelblick:
- potwierdzamy żądanie otwarcia pliku pobranego z Internetu klikając "Otwórz"
- klikamy "Kontynuuj" w oknie "Witamy w Tunnelblick"
- podajemy hasło użytkownika komputera w celu instalacji programu
- Na koniec instalacji pojawia się okno "Witamy w Tunnelblick" z informacją Żadna konfiguracja VPN nie jest zainstalowana, klikamy na przycisk "Mam pliki konfiguracyjne".
- W oknie "Dodaj konfiguracje" klikamy przycisk "OK". Uwaga! UCI nie odpowiada za błędy ortograficzne w tłumaczeniu.
- Przeciągamy pobrany wcześniej plik konfiguracyjny .ovpn do ikony programu Tunnelblick w górnym pasku menu, pojawia się okno z pytaniem "Zainstalować konfigurację dla wszystkich użytkowników", można kliknąć domyślne ustawienie "Tylko ja".
- Podajemy hasło użytkownika, by zainstalować konfigurację.
- W górnym menu, klikamy na ikonie Tunnelblick i wybieramy "Połącz vpn"
- Przy pierwszym połączeniu pojawi się pytanie o hasło - proszę podać hasło pobrane ze strony serwera profili VPN i zaznaczyć opcję "Zapisz w programie Keychain", by nie było potrzebne podawanie hasła przy kolejnych uruchomieniach Tunnelblick.
- Wszelkie ostrzeżenia pojawiające się w czasie startu Tunnelblick można zignorować.